I løbet af de seneste to årtier er medarbejdernes bidrag til innovationerne både blevet anerkendt og gjort til en særlig strategisk tilgang til innovationsarbejdet.
Erfaringerne viser, at medarbejdere af alle slags i kraft af deres faglighed, kreativitet og konkrete kendskab til problemerne, arbejdsprocesserne og borgerne både kan og vil skabe eller bidrage til innovationsprocesserne. Og Innovationsbarometeret viser, at det sker ganske ofte:
Medarbejderne spiller en positiv rolle i 93 procent af de offentlige innovationer – enten ved at igangsætte (40 procent) og/eller fremme (90 procent) innovationerne.
Selv om medarbejderne meget ofte bidrager positivt, må man ikke forvente, at det sker automatisk uden nogen videre indsats. Det er væsentligt, at arbejdspladsen har opbygget strukturer, som sikrer, at ideer og forslag afprøves, realiseres og implementeres.
Desuden er der i de konkrete innovationsprocesser brug for en innovationsledelse, der evner at udtænke, lede og facilitere processer og evner at skifte perspektiv – fra delelement til samlet løsning, fra borgere til topledelse og fra det afgrænsede eksperiment til fuld skala og tilbage igen
Offentlig innovation ofte igangsat af medarbejdere
Ofte er det et komplekst samspil mellem forskellige aktører og rammevilkår, som sætter en innovationsproces i gang. Men alt og alle er ikke lige væsentlige hver gang. I Innovationsbarometeret er arbejdspladserne ud fra en lang liste blevet bedt om at prioritere de højst tre vigtigste aktører og rammevilkår.
Hér lyder de hyppigste svar medarbejderne (40 procent af innovationerne) og lederne på arbejdspladsen (39 procent af innovationerne). De offentligt ansattes egne initiativer er dermed oftere med til at igangsætte innovationsprocesser end fx den politiske ledelse, økonomisk pres og borgere.
Medarbejderne virker oftest fremmende for innovation
I Innovationsbarometeret har de offentlige arbejdspladser, der har indført en innovation, vurderet i hvor høj grad en række forskellige faktorer og aktører har hæmmet eller fremmet den seneste innovation.
Svarene viser, at medarbejdernes medvirken er den faktor, der oftest har virket fremmende for innovationen. Hele 90 procent svarer, at medarbejdernes medvirken i nogen eller i høj grad fremmede innovationen. Omvendt vurderer kun syv procent, at medarbejdernes medvirken virkede hæmmende.
Mange typer værdi, når medarbejdere er med
Værdien af offentlig innovation kan have flere former: kvalitet, medarbejdertilfredshed, effektivitet, borgerinddragelse og indfrielse af politiske mål.
Hyppigst skaber innovation, hvor medarbejderne spiller en positiv rolle, værdierne kvalitet (70 procent), medarbejdertilfredshed (55 procent) og effektivitet (37 procent).
I forhold til innovationer, hvor medarbejderne ingen eller en negativ rolle spiller, skaber de innovationer, hvor medarbejderne spiller en positiv rolle, oftere værdierne kvalitet og medarbejdertilfredshed.
Læs mere om medarbejdernes rolle i offentlig innovation:
Offentlig innovation handler om kerneopgaven