Innovationsaktiviteten i den offentlige sektor er høj. 83 procent af de offentlige arbejdspladser er innovative.
En vigtig årsag er, at den offentlige sektor ofte samarbejder med private aktører om innovationerne:
Hver fjerde offentlige innovation er skabt i samspil med en privat virksomhed, viser CO-PI’s Innovationsbarometer. Med 15.000 offentlige arbejdspladser er det ensbetydende med, at private virksomheder samlet set spiller en positiv rolle i flere tusinde offentlige innovationer.
Private virksomheder spiller en positiv rolle i en ud af fire offentlige innovationer
Private virksomhederne har sjældent rollen som igangsættere (to procent), mens rollerne som fremmer (17 procent) og samarbejdspartner (16 procent) er mere udbredte. I nogle innovationer er der et overlap, hvor virksomheder på én gang bidrager positivt på to eller tre af de nævnte måder.
I langt de fleste tilfælde kan vi forvente, at virksomhederne optræder som leverandører og medudviklere af innovative produkter og services – eller bidrager med innovationsfremmende konsulentydelser i forhold til f.eks. organisationsforandringer, kompetenceudvikling, digitalisering eller designprocesser.
Deltager i flere faser af innovationsarbejdet
For at forstå samarbejdet dybere har vi i Innovationsbarometerets spørgeskema spurgt ind til tre brede, kronologiske faser, velvidende at faktiske innovationsprocesser sjældent er lineære og kan indeholde flere delprocesser.
Figuren herunder giver et overblik over, hvornår i innovationsarbejdet, der har været samarbejde med private virksomheder:
To vigtige iagttagelser er, at samarbejde kan foregå i alle faser af innovationsprocessen, samt at samarbejdet ofte omfatter mere end en enkelt delproces. I fire ud af ti tilfælde er virksomhederne allerede med fra udviklingen af problemforståelsen, og næsten halvdelen af samarbejderne handler (også) om i sidste ende at implementere løsningen. Det hyppigste er dog samarbejde om selve udviklingen eller tilpasningen af en løsning (70 procent). At samarbejde om at tilpasse en løsning er relevant i denne sammenhæng, fordi offentlig-privat innovation (i lighed med offentlig innovation generelt) ofte handler om at tilpasse løsninger, som er udviklet andetsteds frem for at opfinde nyt fra bunden.
Innovation i den offentlige-privat samarbejde skaber værdi
Innovation er, når offentlige arbejdspladser skaber værdi ved at gøre noget nyt. Innovation er med andre ord kun innovation, når den nye løsning er implementeret og har skabt dokumenteret værdi.
Tre ud af fire offentlig-private innovationer har ført til forbedret kvalitet, mens halvdelen af de offentlig-private innovationer har ført til øget medarbejdertilfredshed, og tæt på halvdelen effektivitet. Tre ud af ti har ført til indfrielse af politiske mål og en ud af fire til øget borgerinddragelse. Det viser figuren herunder.
De værdier, som offentlig-privat innovation skaber er langt hen ad vejen det samme som det er tilfældet for offentlig innovation generelt. Men lige netop effektivitet er oftere et resultat af innovation, når der er samarbejdet med en privat virksomhed, end når der ikke er.
Der samarbejdes med private virksomheder om alle typer innovation
Offentlig innovation kan bestå af nye produkter, services, nye kommunikationsformer eller nye processer og måder at organisere arbejdet på. Ofte kan én konkret innovation på samme tid rumme to eller flere typer. Fx hvis en ny service til borgerne samtidig kræver en væsentlig ændring af arbejdsprocesserne.
Figuren herunder viser fordelingen på innovationstyper for de offentlige innovationer, hvor der er arbejdet sammen med private virksomheder:
Innovationer udført i samarbejde med private virksomheder handler først og fremmest om processer og nye måder at organisere arbejdet på. Det er tilfældet i mere end tre ud af fire offentlig-private innovationer. Omtrent fire ud af ti offentlig-private innovationer handler om måden man kommunikerer med omverdenen på og om at udvikle eller forbedre services. Endelig handler en tredjedel af de innovationer, der er udført i samarbejde med private virksomheder om produkter. Selvom produktinnovation er den innovationstype, der forekommer mest sjældent, er produktinnovation mere hyppig i offentlig-privat innovation end i offentlige innovationer uden privat samarbejdspartner. Det samme gælder serviceinnovation.
Offentlig-privat innovation er ofte inspireret af andres løsninger
Innovation behøver ikke være helt nye løsninger. Det afgørende er, at innovationen er ny for den arbejdsplads, der tager den i brug.
Meget innovation er genbrug, og det gælder også for offentlig-privat innovation. Mere end halvdelen af de offentlig-private innovationer er inspireret af andres løsninger, mem tilpasset den offentlige arbejdsplads, der tager dem i brug. Omkring to ud af ti er "den første af sin slags" og altså helt nyudviklede, mens omtrent lige så mange mere eller mindre en kopi af andres løsninger.
Der er mange fordele ved at genbruge innovation. Man kan bygge videre på de erfaringer, som andre har gjort sig, og hurtigere komme frem til værdien. Det gælder uanset om der er samarbejdet med private virksomheder om innovationen eller ej.
Læs mere om offentlig-privat samarbejde om innovation:
Løs problemet sammen – offentlig innovation i samarbejde med private virksomheder
NYT SAMMEN BEDRE