Fire kommuner går sammen om fælles responsfunktion i ældreplejen: Skal sikre tryghed og kvalitet trods færre medarbejdere

Billede: Med responsfunktionen kan udvalgte plejeopgaver klares på afstand – og dermed frigive tid til de borgere, der har brug for et fysisk besøg. Foto: iStock/Lordn
Hvordan sikrer vi tryghed, nærvær og faglig kvalitet i ældreplejen – også når der bliver flere ældre og færre medarbejdere?
Den udfordring vil fire danske kommuner nu løse sammen.
Aabenraa, Ærø, Tønder og Ringkøbing-Skjern har besluttet i fællesskab at stifte en forening, der skal udvikle og drive en responsfunktion: En central enhed, hvor sundhedsprofessionelle på tværs af kommunegrænser håndterer en række plejeopgaver på afstand.
Og formålet er klart:
At frigive tid i hjemmeplejen, så de borgere, der har behov for fysiske besøg i eget hjem, fortsat har mulighed for at modtage dette – samtidig med at ældre borgere oplever både tryghed, fleksibilitet og hurtig respons, når de har brug for hjælp.
Michael Christensen (SF), formand for Social- og Seniorudvalget i Aabenraa Kommune, siger:
"I Aabenraa Kommune er vi meget optaget af, at borgerne kan leve det gode liv. Det betyder blandt andet, at borgere i eget hjem skal føle sig trygge. Vi tror, at teknologiske hjælpemidler – både dem vi har nu, og dem, som kommer – kan skabe øget tryghed."
"Vi er i Aabenraa Kommune også helt bevidste om, at det i fremtiden bliver sværere at rekruttere personale i samme tempo, som vi bliver flere og flere ældre. Derfor skal vi finde gode alternative løsninger til at skabe tryghed. Det kan vi ikke gøre selv, men vi kan komme langt, når vi gør det i en forening med andre kommuner med samme vision for fremtiden."
Et fælles løft for fremtidens ældrepleje
Responsfunktionen skal fungere som en central enhed, hvor plejepersonale løser udvalgte pleje- og omsorgsopgaver på distancen. Medarbejderne i responsfunktionen vil fx ved akutte opkald vurdere, om borgeren kan hjælpes på distancen, eller om der er behov for et fysisk hjemmebesøg.
Opgaver som støtte ved medicinindtag og løbende monitorering vil kunne varetages i responsfunktionen ved hjælp af velfærdsteknologiske løsninger såsom skærme og sensorer. Kongstanken i responsfunktionen er, at den skal være innovativ og med tiden kunne løse flere opgaver og udnytte potentialet i teknologi, der endnu ikke eksisterer i dag.
Det unikke ved responsfunktionen er desuden, at den dækker borgere på tværs af kommunegrænser. Dermed bliver det muligt at udnytte de faglige ressourcer mere fleksibelt, når der skal leveres pleje og service døgnet rundt.
Samarbejdet mellem de fire kommuner er derfor også helt centralt for projektet:
"Vi ved, at vi står stærkere, når vi løfter i flok. Ved at organisere os i en fælles forening får vi både skala, styrke og muligheden for at udnytte vores faglige ressourcer mere effektivt. Det er ikke bare samarbejde for samarbejdets skyld – det er en konkret løsning på en fælles udfordring," siger Keld I. Hansen, vicekommunaldirektør i Tønder Kommune.
De medarbejdere, som skal bemande responsfunktionen, skal både kunne tilgå kommunernes forskellige vagtplaner, se de enkelte borgeres omsorgsjournaler og levere ydelser efter ældre-, sundheds- eller serviceloven. Det er nyt i forhold til den service, som private firmaer i dag leverer til mange kommuner, der tilbyder nødkaldssystemer til borgere i eget hjem.
Fakta: Den fælles responsfunktion
Responsfunktionen er en bemandet enhed, der håndterer tre typer opgaver: akutte opkald, planlagte opkald samt tilsyn med og monitorering af borgere. Alle opgaver varetages af sundheds- og plejepersonale.
I stedet for fire separate løsninger samler kommunerne kræfterne i én fælles funktion, som dækker både Aabenraa, Ærø, Tønder og Ringkøbing-Skjern. Ved at løse flere opgaver på afstand frigives tid i den udkørende hjemmepleje – til gavn for både serviceniveau og kvalitet.
I juni 2025 blev det i alle fire kommuner politisk besluttet, at en ny forening skal danne rammen om dette samarbejde. Kommunerne er aktuelt i gang med at ansætte en projektleder, der skal varetage dette arbejde og som forventes at starte i sensommeren.
Ærø mærker fremtidens virkelighed i dag
På Ærø oplever man allerede den virkelighed, som mange andre kommuner nu øjner i horisonten: En aldrende befolkning og vanskeligheder med at rekruttere plejepersonale.
"Det her er ikke noget, der først rammer om ti år. Vi mærker presset allerede nu. Derfor er vi nødt til at tænke nyt og fremtidssikre både vores medarbejdere og ældrepleje. Responsfunktionen er en måde at give dygtige fagpersoner nye muligheder – også dem, der ikke længere kan være fysisk til stede hos borgeren hver dag," siger Mads Boeberg Hansen (C), kommunalbestyrelsesmedlem i Ærø Kommune.
Med responsfunktionen skaber de fire kommuner samtidig nye rammer for et arbejdsliv som sundhedsprofessionel:
"Vi er glade for, at responsfunktionen kan skabe nye muligheder for erfarne fagpersoner – uanset om de allerede arbejder i kommunen eller kommer fra andre samarbejdspartnere. Det er en måde at sikre, at dygtige medarbejdere kan blive i faget på nye måder, samtidig med at vi fastholder den viden og kvalitet, som er opbygget gennem mange år," siger han.
Nytænkning og en åben invitation
Ringkøbing-Skjern er geografisk set Danmarks største kommune, så medarbejderne i syge- og hjemmeplejen bruger mange timer på landevejen. Geografien giver kommunen et særligt potentiale for at veksle køretid til omsorgstid, hvis man kan levere nogle ydelser på distancen ved at tænke nyt i flere situationer.
Jens Erik Damgaard (K), formand for Social- og Sundhedsudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune, siger:
"Det kræver lidt mod at tænke anderledes og gå forrest i ukendt terræn. Men vi gør det her, fordi vi tror på, at det kan gøre vores hjemmepleje mere robust i forhold til de udfordringer, der kommer. Vi kan ikke opretholde et godt serviceniveau ved at prøve at fastholde status quo. Vi er nødt til at finde nye måder at levere den gode service på. Og vi håber, at flere kommuner vil være med. Der er jo mange andre kommuner, hvor der er langt mellem husene."
For Ringkøbing-Skjern Kommune handler det ikke om at være først, men om at udvikle løsninger, der holder i praksis – og som kan gøre en reel forskel for borgere og medarbejdere:
"Vi går ikke forrest for at være smarte – men fordi vi kan se, at det her giver mening for både borgere og medarbejdere. Derfor er vores invitation til andre kommuner også oprigtig: Kom og vær med. Jo flere vi er, jo stærkere står vi," lyder det videre fra kommunen.
Et eksempel til efterfølgelse
Samarbejdet er opstået i regi af CO-PI’s skaleringsproces 'Sammen om innovativ respons', og kommunernes fælles behovsbeskrivelse, som nu offentliggøres, skal fungere som et afsæt for både udvikling og rekruttering.
"Det her projekt viser, hvordan innovation i kommunerne kan løftes, når vi arbejder struktureret og på tværs. Gennem CO-PI’s skaleringsprocesser hjælper vi med at modne efterspørgslen efter nye løsninger, så de ikke kun gavner én kommune, men skaber værdi bredt – også i samspil med private aktører," siger Anne Marie Berg, seniorprojektleder i CO-PI.
Fakta: Om skaleringsprocessen 'Sammen om innovativ respons'
'Sammen om innovativ respons' er en skaleringsproces faciliteret af CO-PI, hvor Tønder, Aabenraa, Ærø og Ringkøbing-Skjern Kommuner samarbejder om at udvikle og udbrede nye løsninger til fælles udfordringer. Formålet har været at modne løsninger, som kan virke på tværs af kommuner og skaleres nationalt.
Processen har resulteret i etableringen af en fælles forening, der skal etablere og sikre driften af og videreudvikling af en tværkommunal responsfunktion, der varetager opgaver forbundet med levering af visse sundheds-, service- og ældrelovsydelser for de fire kommuner.
I efteråret ansætter kommunerne en projektleder, der får ansvar for etableringsfasen. Opgaverne bliver blandt andet at udarbejde foreningens vedtægter, tilrettelægge økonomien og lægge planer for udbud.
Responsfunktionen er baseret på en undersøgelse af kommunernes fælles behov, og denne behovsbeskrivelse offentliggør CO-PI i dag til inspiration for andre. Arbejdet formidles løbende i en følgegruppe, som 19 kommuner i dag indgår i.
Kontakt
Seniorprojektleder
[email protected]
61 81 27 76