Alt rundt om dig har været innovation – på et tidspunkt.
Den telefon, du måske læser denne tekst på. Det transportmiddel, du måske befinder dig i. Den computer, du måske lige nu bruger. Eller det hæve-sænke-bord, du måtte sidde ved.
Innovation handler om at løse problemer og opfylde behov på nye og bedre måder.
Hvad enten det er store, radikale forandringer – eller små, gradvise forbedringer, der sammen skaber en mærkbar forskel.
Kernen i innovation er:
- Problemløsning: Innovation er drevet af et behov for at tackle specifikke udfordringer og skabe forbedringer.
- Anvendelse: En idé er ikke en innovation, før den fører til en ny løsning, der implementeres og bruges.
- Værdi: Innovation skal altid føre til mærkbar forbedring og skabe værdi.
Hvad er offentlig innovation?
Hospitaler, plejehjem, børnehaver, uddannelsesinstitutioner og andre offentlige arbejdspladser over hele landet indfører ofte innovative løsninger.
Offentlig innovation kan være nye eller væsentligt ændrede:
- produkter
- serviceydelser,
- processer og organisationsformer eller
- måder at kommunikere med omverdenen på.
Offentlig innovation skal altid skabe værdi. Værdien kan have flere former:
- indfrielse af politiske mål
- stigende effektivitet
- højere kvalitet
- bedre borgerinddragelse
- øget medarbejdertilfredshed
Offentlig-privat samarbejde om innovation
Vi står over for komplekse samfundsudfordringer, som vi kun kan løse gennem et styrket samarbejde mellem den offentlige og private sektor.
Fx klimakrisen og den demografiske udfordring.
Offentlig-privat samarbejde om innovation spiller derfor en afgørende rolle i de kommende års samfundsudvikling.
Offentlig-Privat innovation (OPI) dækker over forskellige typer samarbejder mellem offentlige organisationer og private virksomheder, som har innovation som formål. Målet er at udvikle eller tilpasse løsninger, som adresserer et behov hos den offentlige part.
Offentlig-privat samarbejde om innovation er fordelagtigt for begge parter og for samfundet, da det åbner et innovationsrum, som ingen af de to sektorer ville kunne skabe alene.
Et fælles arbejde om at forstå problemet og udvikle løsningerne sammen øger sandsynligheden for, at man kan drage fordel af hinandens forskelligheder.
Den offentlige part får mulighed for at udvikle løsninger, der rammer konkrete behov. Løsninger, som er gennemtestede af brugerne – borgere og medarbejdere – og målrettet kulturen og arbejdsprocesserne i den givne organisation.
Private virksomheder får et indblik i reelle behov samt adgang til brugere, der kan give dem feedback på deres løsning. Derved øges muligheden for at skabe konkurrencedygtige og kvalificerede produkter, der kan skaleres.
Offentlig-privat samarbejde om innovation kræver som minimum viden om tilgangen og kendskab til konkrete værktøjer. Samtidig skal der være fokus på den tillidsfulde dialog og en klar fordeling af ansvar og ressourcer.
Det giver gode vilkår for et tæt parløb mellem de involverede private udviklere og de offentlige ledere og medarbejdere, som kender til den konkrete udfordring, der skal findes nye løsninger på.
Omfattende offentlig-privat innovationsarbejde kræver grundigere forberedelse og en større projektorganisation med forskellige, faglige kompetencer og eventuelt samarbejde på tværs af organisationen.
Overvejer eller skal du i gang med et offentlig-privat innovationsarbejde er der god hjælp at hente i en række guides og værktøjer:
Løs problemet sammen:
CO-PI's publikation med statistik og viden, nyttige råd og gode eksempler på innovation i offentlig-privat samarbejde.
→ Download eller bestil CO-PI's publikation
Vejledning om de fleksible udbudsformer:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om udbudsloven indeholder vejledning i gennemførelse af udbud efter de forskellige udbudsprocedurer, herunder udbud med forhandling, konkurrencepræget dialog og innovationspartnerskaber.
Procesmodel for innovationspartnerskaber:
Erhvervsstyrelsen har udviklet en procesmodel, som guider den offentlige og private part igennem fem faser af et succesfuldt innovationspartnerskab: opstart, markedsdialog, udbud, innovationsforløb og indkøb.
OPI-håndbog:
Gate21 har lavet en håndbog er til dig som offentlig myndighed, der har valgt eller overvejer at igangsætte OPI sammen med private virksomheder og/eller vidensinstitutioner Håndbogen tager dig igennem både juridiske og processuelle overvejelser, og den giver dig gode råd til arbejdet med de forskellige faser.
OPI-toget:
Et værktøj, hvor man bliver ført gennem faserne i forskellige typer processer for innovativt indkøb og offentlig-privat innovationssamarbejde. Undervejs får man viden om typiske aktiviteter, faldgruber og opmærksomhedspunkter.
Værktøjet er udviklet for Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune.
CO-PI's skaleringsprocesser:
CO-PI's procesmodel for fællesoffentlig skalering af innovative indkøb er en metode til at skalere OPI-effekterne og et bud på, hvordan der kan skabes agil udvikling fra enkeltprojekter til nye markeder.
Metoden samler flere offentlige aktører om én fælles udfordring, så det bliver mere attraktivt for markedet at udvikle de nye løsninger, der er behov for.
→ Se CO-PI's skaleringsprocesser
Toolkit for PCP og PPI:
Toolkittet indeholder værktøjer til prækommercielle indkøb (PCP) og innovativt offentligt indkøb (PPI). Det indeholder tre moduler og er målrettet formuleringen af politik og strategi, samt gennemførelsen af selve indkøbet.
Tool-kit’et er udviklet af EAFIB, som er finansieret af EU-kommissionen.
Hver fjerde offentlige innovation er skabt i samspil med en privat virksomhed, viser tal fra Innovationsbarometeret.
Med 15.000 offentlige arbejdspladser er det ensbetydende med, at private virksomheder samlet set spiller en positiv rolle i flere tusinde offentlige innovationer.
❓ Hvordan kan du arbejde med innovation?
Innovation er en faglighed med mange tilgange og metoder. Blandt de mest kendte er designtænkning, adfærdsvidenskab og samskabelse.
På denne side kan du blive klogere på de vigtigste innovationstilgange, hvor eksperterne deler deres viden.
CO-PI har også samlet 20 vigtige værktøjer, du skal kende. De kan hjælpe dig i forskellige faser af dit innovationsarbejde – uanset om du er begynder, øvet eller ekspert.
Du kan også få vores 18 tips til dig, der vil skabe nye og bedre løsninger:
Må man stjæle innovation?
En offentlig arbejdsplads behøver ikke at opfinde noget unikt for at være innovativ. En innovation skal være ny for arbejdspladsen selv, men den må gerne være udviklet af andre.
Man må altså gerne stjæle med stolthed – og genbruge eller lade sig inspirere.
- 3 ud af 4 af de offentlige innovationer er enten inspireret af andres løsninger eller kopieret fra andre.
- Faglige relationer eller netværk er den vigtigste inspirationskanal for innovationer, der er inspireret af andres løsninger eller en kopi.
Spredningsguiden
Hvor innovative er offentlige arbejdspladser?
Fire ud af fem offentlige arbejdspladser har indført mindst én innovation i de seneste to år. Mange arbejdspladser har indført flere nye løsninger i samme periode.
Det viser den officielle statistik over innovation i den offentlige sektor – Innovationsbarometeret – som har CO-PI udgivet i samarbejde med Danmarks Statistik siden 2015.
De tusindvis af innovative løsninger på kommunale, regionale og statslige arbejdspladser over hele landet – skoler, biblioteker, sygehuse, jobcentre, politistationer – skaber ofte flere typer af værdi på én gang. Fx både højere kvalitet og større borgerinddragelse.
Har du brug for ny viden, hjælp eller sparring?
Du kan altid kontakte os for sparring eller samarbejde om et konkret innovationsprojekt, du/I vil have vores faglige råd om: