Tre råd til dig, der vil bruge mere kreativitet i din innovationsledelse

Når vi tager kreativiteten seriøst i innovationsprocesserne, bringer det os nye steder hen, mener Innovationsenheden i Gentofte Kommune. Enheden deler deres tilgang til kreativitet og innovationsledelse og giver tre råd.

Billede: I Innovationsenheden i Gentofte Kommune henter de gerne inspiration i naturen og inviterer ind som kreativt benspænd. (Foto af Ludvig Nordstrand)

Kreative greb er både vigtige og relevante i innovationsarbejdet.

Men det er ikke nok, at organisationens innovationskonsulenter kan de kreative greb. Der er mange fordele ved, at innovationsledere også kender til og er fortrolige med kreativitet i innovationsarbejdet.

I Gentofte Kommune har de på deres prototype af en intern innovationslederuddannelse derfor også arbejdet med kreativitet i innovationsledelse. 

Prototypen er netop afsluttet, og teamet i Innovationsenheden i Gentofte Kommune har gode erfaringer med at bruge kreativitet som tilgang.  

Kreativitet skal tages seriøst

For Anna Louise Nøhr Pedersen, innovationskonsulent i innovationsenheden er kreativitet ikke blot til leg: 

"Når vi tager kreativiteten dybt seriøst i innovationsprocesserne, i måden vi leder på og i det arbejdsklima, vi skaber, bringer det os nye steder hen og giver os kapacitet til at tænke nye tanker. Det bidrager til, at vi ikke bare downloader og går ned at kendte veje, men at der opstår nye koblinger og vi får tilgang til den tavse viden." 

Billede: CO-PI's chefkonsulent Lene Krogh Jeppesen sparrer løbende med kommunens innovationsenhed og deltog også i afslutningen på første prototype af Innovationsledelsesuddannelsen. (Foto af Ludvig Nordstrand)

Ikke en model til alt 

Der er mange forskellige greb at ty til, når det kommer til kreativitet, men et greb passer ikke til alt: 

"Hvilke kreative greb vi vælger at bruge, afhænger af formålet, som altid er stærkt forbundet med valget af greb og sammensætningen af greb. Vi bruger selvfølgelig de gode klassiske metoder som visualiseringer af provotyper, iscenesættelse af rum - tager hen til nye rum og bringer fysiske artefakter ind," siger innovationskonsulenten fra Innovationsenheden i Gentofte Kommune. 

Begrebet 'provotype' er en sammenskrivning af provokere og prototype, og denne øvelse har til formål at præsentere lederne for nogle urealistiske ideer for at sætte fut i reaktioner og dialog. 

Et bevidst skift

Innovationsenheden er en tværgående enhed i Gentofte Kommune, der er sat i verden for at øge organisationens innovationskraft. Her henter de gerne inspiration flere steder fra. 

"Vi bliver også inspireret af naturen, vi bruger pauser og ordløse arbejdsrum, bevægelse og meditation. Ofte handler det om bevidst at lave de skift i dynamik og rammer," siger Anna Louise Nøhr Pedersen og afslutter: 

"Noget andet, der har vist sig at være effektfuldt for os, er når vi formår at være oprigtigt nysgerrige på andre fagområder og andre dygtige mennesker, der har udviklet deres egen unikke tilgang og anderledes mindset, for så at kigge på vores genstandsfelt igennem deres linser."

Tre råd til dig, der gerne vil bruge mere kreativitet i innovationsledelse

  1. Hvis dit mål er at stoppe med at genproducere fortiden, så gør kreativitet til en essentiel del af dit arbejde og se det som en nødvendighed - det er ikke for sjov eller noget ekstra krymmel på kagen, som du gør, når der lige er overskud til lidt ekstra. 

  2. Træn din forestillingsevne og kreativitet. Hvis du ikke ved, hvordan du kommer i gang, start med at gøre de små ting du gør i hverdagen, på en ny måde. 

  3. Find en god makker, der hjælper dig til at blive ved, som husker dig på værdien af at arbejde systematisk og seriøst med kreativitet. 

VIL DU VIDE MERE? 

Kontakt Anna Louise Nøhr Pedersen, innovationskonsulent i Innovationsenheden, Gentofte Kommune på [email protected]

Kontakt Nathalie Nguyen, leder af Innovationsenheden, Gentofte kommune på [email protected]

→ Læs om innovation i Gentofte Kommune

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder, viden og inspiration – direkte i din indbakke. CO-PI's nyhedsbrev udkommer 1-2 gange om måneden. 💡